آیا حکم عقلانی درباره باور به خدا مستلزم الهیات طبیعی است؟
نویسندگان
چکیده
آیا باور به خدا مستلزم استدلال هایی در باب الهیات طبیعی است که به طور عقلانی توجیه شده باشند؟ برخی معرفت شناسان «اصلاح شده» بر این باورند که استدلال های الهیات طبیعی می توانند باورهای خداپرستانه را تأیید و تحکیم کنند، آنها ادعا می کنند که از آنجا که هیچ یک از استدلال های خداپرستانه سنتی صادق نبوده است، نمی توان باورهای خداپرستانه را تأیید یا تحکیم کرد. با وجود این، در این مقاله بحث خواهم کرد به رغم اینکه باور به خدا به درستی امری بنیادین است، این باور – دست کم در برخی شرایط – هنوز نیازمند شواهد و استدلال هایی در باب الهیات طبیعی است. از این رو، وجود الهیات طبیعی در برخی متون گریزناپذیر است. بحث من این است که به رغم برخی مخالفت های ایرادشده، اندیشمندان «اصلاح شده» نوعی از الهیات طبیعی را تصدیق می کنند. همچنین استدلال خواهم کرد که گفتن این امر درست نیست که همه استدلال های خداپرستانه ناقص و بی استفاده اند؛ همچنان که خواهیم دید، برخی از این استدلال ها می توانند شاهد کافی و بسنده ای برای باورهای خداپرستانه باشند. بنابراین، میان اساس باور به خدا و استدلال-های استنتاجی الهیات طبیعی مغایرتی وجود نخواهد داشت.
منابع مشابه
آیا حکم عقلانی دربارة باور به خدا مستلزم الهیات طبیعی است؟
آیا باور به خدا مستلزم استدلالهایی در باب الهیات طبیعی است که به طور عقلانی توجیه شده باشند؟ برخی معرفتشناسان «اصلاحشده» بر این باورند که استدلالهای الهیات طبیعی میتوانند باورهای خداپرستانه را تأیید و تحکیم کنند، آنها ادعا میکنند که از آنجا که هیچ یک از استدلالهای خداپرستانة سنتی صادق نبوده است، نمیتوان باورهای خداپرستانه را تأیید یا تحکیم کرد. با وجود این، در این مقاله بحث خواهم کرد به...
متن کاملآیا خدا شخص است؟
یکی از مهمترین مباحث دربارۀ خدا، بررسی شخص یا غیرشخص بودن خداست. دیدگاه رایج در میان مسیحیان این است که خدا شخص است؛ و درست بر خلاف آن، مسلمانان، معمولاً معتقد به خدایی غیرشخصی هستند. به رغم اهمیتی که این تفاوت در بسیاری از مسائل الهیاتی دارد، بحث چندانی دربارۀ آن، به ویژه در جهان اسلام، صورت نگرفته است. در این مقاله، استدلالهای معتقدان به شخص بودن خدا و مخالفان شخص ب...
متن کاملآیا می توانیم درباره خدا سخن بگوییم؟
ونسانبرومر در این بحث، تلاش میکند تا به طرح دیدگاههای مختلف در باب«امکان سخن گفتن از خدا» بپردازد. او ابتدا به طرح محدودیتهای سخن گفتن از خدا پرداخته و به سه نوع محدودیت دینی، معرفت شناختی و معنایی اشاره میکند. او در این بحث به مسئله «تناقض نماهای دینی» پرداخته و دو رهیافت کاملا متفاوت را در برخورد با این مسئله بیان میکند. در ادامه بحث از تناقض نماها به موضوع «اختلاف کیفی نامتناهی بین خدا...
متن کاملنسبت الهیات سلبی با رویکردهای گوناگون درباره مفهوم خدا
تصورات و رویکردهای گوناگون به مسئله «خدا» در الهیات و فلسفه غرب از یونان تا دوره جدید از چشمانداز الهیات سلبی قابل بررسی است. این مفاهیم و رویکردها با وجود اشتراک در اینکه از دیدگاه الهیات سلبی امکان بازخوانی دارند، در دوره جدید از چشماندازی تازه قابل بررسیاند. بنابراین اندیشه جدید غرب از دیدگاه الهیات سلبی نیازمند بررسی است تا نشان دهد در دوره جدید، نوعی الهیات سلبی به معنای نفی شباهت خداون...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
حکمت و فلسفهجلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۱۴۱-۱۵۴
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023